walka wręcz

Rozbudowany system walki pozwala graczowi na dobranie własnego stylu i rozwój różnych specjalizacji. W poniższym rozdziale znajdziesz wyjaśnienia mechanik walki, jej podział na różne rodzaje oraz wskazówki.

 

Podstawowe Ataki w Ghost of Tsushima

Podstawowymi atakami możliwymi do wykonania przez Jina są:

  • szybki cios – wywoływany kwadratem,
  • mocny cios – wywoływany trójkątem.

Oprócz tego są:

  • cios specjalny – wywoływany przytrzymaniem trójkąta,
  • kombinacja (jeżeli dostępna) – wywoływana przytrzymaniem trójkąta, a potem wielokrotnym naciskaniem go.

Niemal wszyscy przeciwnicy w Ghost of Tsushima trzymają gardę, która uniemożliwia zadanie im obrażeń szybkimi ciosami. Najpierw gracz musi ją złamać, do czego służą wspomniane mocne ciosy. Wraz z kolejnymi trafieniami za ich pomocą nad głową przeciwnika zobaczysz wypełniający się biały pasek. Aby złamać gardę, musisz wypełnić go do końca. Kiedy to zrobisz, pasek pęka, a przeciwnik staje się podatny na szybkie ciosy.

Jeżeli po przełamaniu gardy nie będziesz kontynuować ataku, po chwili przeciwnik odzyska gardę, co zostanie zasygnalizowane rozbłyskiem białego paska. Jedynym momentem, w którym się to nie zdarza, jest ten, kiedy wróg jest już bliski śmierci. Informuje o tym zmiana koloru paska na czerwony. W takiej sytuacji przeciwnik nie odzyskuje gardy.

Oprócz tego możliwe jest zadanie obrażeń szybkim ciosem mimo utrzymanej gardy. Jednak zdarza się to tylko w niektórych przypadkach, np. po uniku w bok lub gdy przeciwnik straci równowagę po parowaniu.

 

Defensywa i Kontrataki w Ghost of Tsushima

Choć podobno najlepszą obroną jest atak, w Ghost of Tsushima samym atakiem za daleko się nie zajdzie. Do akcji defensywnych zaimplementowanych w grze należą:

  • unik – wywołany kółkiem,
  • przetoczenie się – wywołane podwójnym naciśnięciem kółka,
  • blok – wywołany przytrzymaniem L1,
  • parowanie – wywołane naciśnięciem L1 przed ciosem przeciwnika,
  • perfekcyjne parowanie wywołane naciśnięciem L1 tuż przed ciosem przeciwnika.

 

Unik i Przetoczenie w Ghost of Tsushima

Aby wykonać unik, wybierz kierunek i naciśnij kółko. Możesz zrobić to odwrotnie – przytrzymać kółko, wybrać kierunek i dopiero wtedy puścić przycisk. Robi się go przeważnie w celu uskoczenia przed ciosem niemożliwym do zablokowania. Jest on sygnalizowany czerwonym rozbłyskiem tuż przed atakiem przeciwnika. Oczywiście nikt nie zabrania unikania w ten sposób innych ciosów, jednak na nie wystarczy zwykły blok. Oprócz tego unik jest warty użycia, by uniknąć strzał. Łucznik tuż przed strzałem krzyczy. Właśnie wtedy naciśnij kółko, a strzała przeleci koło ciebie.

Wykonanie przetoczenia jest możliwe wciskając dwukrotnie kółko. W ten sposób możesz zwiększyć dystans, jednak uniemożliwisz sobie wykonanie ataku.

Ulepszenia uniku

Usprawnień uniku dokonuje się w menu pauzy po wejściu w zakładce Techniki. Ulepszeniami wartymi uwagi w kontekście uników są:

  • Uderzenie z unikiem – pozwala na szybki cios po uniku,
  • Szybkie cięcie – błyskawiczny cios w trakcie sprintu,
  • Perfekcyjny unik – ostatnie ulepszenie w drzewku pozwalające na wykonanie kontrataku natychmiast eliminującego cel.

 

Blokowanie, Parowanie i Perfekcyjne Parowanie w Ghost of Tsushima

Wszystkie zwykłe ciosy, czyli te niesygnalizowane kolorowym rozbłyskiem, można zablokować prostym blokiem przez przytrzymanie przycisku L1. Nie ma znaczenia kierunek ani rodzaj przeciwnika – jeżeli nie ma rozbłysku, w ten sposób możesz bez problemu uniknąć obrażeń.

Parowanie to blok wykonany w odpowiednim momencie. Jeżeli naciśniesz L1 dopiero w momencie wykonywania ataku przez przeciwnika, ten straci równowagę i będzie podatny na twoje obrażenia.

Jeśli chodzi o perfekcyjne parowanie, z nim związane są ataki z niebieskim rozbłyskiem. Ich blok nie blokuje, dlatego masz dwie opcje: wykonanie uniku lub parowania. Jeżeli zrobisz to tuż przed otrzymaniem ciosu, czas zwolni, a przeciwnik się odsłoni. W tym momencie możesz nacisnąć przycisk ataku i kontratakować. Masz dużą szansę na natychmiastowe zabicie wroga.

Ulepszenia Parowania

Podobnie jak unik, parowanie możesz ulepszyć w zakładce Techniki, którą znajdziesz w menu pauzy. Usprawnienia warte twojej uwagi to:

  • Leczące perfekcyjne parowanie – uzupełnia zdrowie, jeśli wykonasz perfekcyjne parowanie,
  • Odbijanie strzał – za pomocą bloku możesz odbijać strzały,
  • Skuteczne parowanie – wzrost hartu ducha po parowaniu,
  • Przerażające parowanie – perfekcyjne parowanie ma 20% szans na przerażenie pobliskich wrogów.

 

Postawy w Ghost of Tsushima

To jeden z najważniejszych elementów walki w Ghost of Tsushima. Na początku gracz ma dostęp tylko do jednej z nich i wtedy nawet nie ma o nich pojęcia. Dopiero w trakcie rozgrywki ma możliwość odblokowania kolejnych. Postawy dostępne w grze to:

  • kamienia,
  • wody,
  • wiatru,
  • księżyca.

Każda z nich sprawdza się w walce z innym typem przeciwników. W grze spotkasz ich cztery rodzaje:

  • szermierz,
  • tarczownik,
  • włócznik,
  • silny (specjalny przeciwnik posiadający dodatkowe umiejętności).

Atakowanie wroga w nieodpowiedniej postawie sprawi, że nie będziesz w stanie przełamać gardy przeciwnika, a same ciosy będą miały zmniejszony efekt oszołomienia. Dlatego tak ważne jest odpowiednie dobieranie ich. Każda z nich ma szybki i mocny cios, a przy tym także mają kombinacje. Możesz je przejrzeć w menu pauzy po wybraniu zakładki Techniki, a następnie przechodząc do Postaw. Tam też kupisz nowe zdolności z nimi związane.

Jak Odblokować Nowe Postawy?

Twoim zadaniem w celu zdobycia kolejnych postaw jest obserwacja lub zabijanie mongolskich przywódców. Nietrudno ich rozpoznać. To w pełni uzbrojeni szermierze wyposażeni w dwa miecze i ozdobny hełm.

Obserwacja mongolskiego przywódcy nie wymaga walki. Wystarczy niepostrzeżenie zbliżyć się do niego i w momencie zobaczenia napisu „Obserwuj przywódcę” przytrzymać R2. Jednak nikt nie zabrania zabicia go. Miej jednak na uwadze, że ci przeciwnicy są wytrzymali i wymagający. Oprócz tego nie wyeliminujesz ich skrytobójstwem – możesz tak jedynie ich zranić, więc konfrontacja jest nieunikniona.

Po wykonaniu odpowiedniej akcji na ekranie pojawi się okrąg podzielony na równe łuki. Informuje o tym, na ilu przywódcach musisz dokonać obserwacji lub zabójstwa, aby odblokować postawę. Po dokonaniu tego na ekranie pojawi się stosowny komunikat. Kolejność odblokowania postaw jest ustalona i nie można jej zmienić.

Charakterystyka Postaw w Ghost of Tsushima

Postawa Kamienia

Dostępna od początku gry. Sprawdza się w walce z szermierzami oraz łucznikami. Cios specjalny (wykonywany po przytrzymaniu trójkąta) jest dość mocny, dlatego warto go ulepszyć.

Postawa Wody

Odblokowana jako druga w kolejności. Jest dobrym wyborem w walce przeciw tarczownikom niezależnie od ich wielkości. Ciosu specjalnego (przytrzymanie trójkąta, a następnie wciskanie go) można używać zamiast zwykłych ciosów – praktycznie nie pozwala ruszyć się przeciwnikowi.

Postawa Wiatru

Trzecia w kolejności. Idealnie sprawdza się w walce z włócznikami. Jej cios specjalny (przytrzymanie trójkąta) jest raczej wolny, dlatego warto go używać dopiero w momencie, kiedy wróg jest już oszołomiony.

Postawa Księżyca

Odblokowana jako ostatnia. Jest skuteczna przeciw silnym wrogom – mającym duże rozmiary i ciężką, dwuręczną broń. Podobnie jak w przypadku postawy wody cios specjalny postawy księżyca (przytrzymanie trójkąta) można stosować zamiast zwykłych ataków, gdyż nie pozwala przeciwnikowi wykonać żadnego ataku.

 

Prowokacja

Po wejściu na terytorium Mongołów, a przed rozpoczęciem walki u dołu ekranu może pojawić się napis „Prowokacja”. Po naciśnięciu strzałki w górę główny bohater wyzwie przeciwników na pojedynek. Naprzeciw mu wyjdzie jeden z przeciwników. W tym momencie przytrzymaj trójkąt, a momencie, gdy wróg zamachnie się z zamiarem ataku, puść go. Jeżeli zrobisz wszystko tak, jak powinieneś, przeciwnik zostanie powalony jednym ciosem.

O ile prowokacja jest bardzo korzystna, to również jest ryzykowna. W razie pomyłki możesz utracić znaczną część życia. O ile na początku rozgrywki nie jest trudno, to od około połowy gry wrogowie zaczynają wykonywać fałszywe ruchy, które mają cię zmylić. Jeżeli w ich trakcie puścisz trójkąt, przegrasz pojedynek i otrzymasz obrażenia. Dlatego tak ważne jest, aby zrobić to dopiero wtedy, kiedy ma się stuprocentową pewność.

Ulepszenia Prowokacji

Choć na początku w ramach prowokacji możesz zabić tylko jednego przeciwnika, wraz z rozwojem postaci możliwości się powiększają. Finalnie za pomocą prowokacji można zabić do trzech przeciwników!

Aby dokonać ulepszenia prowokacji, wejdź w menu pauzy, następnie w zakładkę Techniki, a tam udaj się do sekcji Duch. Po wykupieniu ulepszeń początek prowokacji wygląda identycznie jak bez nich, jednak tuż po pierwszym udanym zabójstwie następują kolejny atak (lub dwa) przeciwników. Bardzo ważne wtedy jest, aby trójkąt nacisnąć dopiero w momencie, gdy oponent podniesie swoją broń z zamiarem ataku.

Oprócz tego serię prowokacji można zwiększyć o 1 mając na sobie zbroję klanu Sakaiów.

Pojedynek Jeden na Jednego

Innym rodzajem walki są honorowe walki jeden na jednego, które odbywają się na specjalnych „arenach”, z których nie ma możliwości ucieczki. Jednak to nie jedyna różnica, ponieważ zasady walki także są znacznie inne. Oprócz tego są niezwykle wymagające, dlatego warto się do nich przygotować, zwiększając wcześniej limity pasku zdrowia oraz hartu ducha.

Bardzo ważną akcją podczas pojedynku są uniki w bok. I to nie tylko w momencie, kiedy przeciwnik atakuje. Wiele razy w trakcie wykonywania ich przeciwnik będzie chciał zaatakować, a wtedy ty możesz zaatakować. Najdogodniejszą pozycją, w którą chcesz się znaleźć, to za nim. Jeśli znajdziesz się z boku wroga, to także postawi cię w dobrej sytuacji.

W momencie, kiedy przeciwnik atakuje, po prostu blokuj kombinację ciosów. Zwróć jednak uwagę na atak kończący. Może mieć niebieski błysk i wtedy unik będzie niezbędny. Oczywiście czerwone rozbłyski także wymagają wykonania go. Próby wykonania perfekcyjnego parowania nie są zalecane w przypadku pojedynków. Przeciwnicy atakują bardzo szybko, więc jest to niezwykle trudne.

Zwróć uwagę także na moment, gdy wróg chowa miecz i trzyma go za klingę. Przez to wiesz, że przygotowuje mocny i niemożliwy do zablokowania atak, który jest bardzo trudny do uniknięcia. W takiej sytuacji masz trzy opcje:

  • ciągłe odskoki i trzymanie dystansu,
  • atak z doskoku,
  • wykonanie Niebiańskiego Ciosu (zdolności możliwej do uzyskania w zadaniu dodatkowym Mityczne Opowieści: Izahura).
Oceń wpis!
[Ocen: 0 Średnia: 0]